Coñecemos como altmetrics ou métricas
alternativas aquelas que xurdiron para medir o impacto da investigación máis aló
das métricas tradicionais da produción científica (como o factor de impacto,
número de citas…). Neste caso analizan o impacto e visibilidade da actividade
científica na web social: por
exemplo, número de tweets, descargas, mencións en blogs, veces que foi gardado
un documento nun xestor bibliográfico, etc.
As principais ferramentas para medir a repercusión dos traballos
científicos nas redes sociais son:
- Altmetric: mostra o impacto da
investigación a nivel de artigo de maneira moi visual, por medio de donuts de
cores, os cales reflicten as fontes nas que se atoparon as mencións ao artigo.
A puntuación do centro é o "Altmetric Attention Score", puntuación
outorgada ao artigo que permite comparar o nivel de atención que recibiu. Nesta
imaxe
podedes ver un exemplo desta ferramenta.
- Impactstory:
aplicación web que traballa a nivel de autor, permitindo aos usuarios compilar
os seus altmetrics nun único perfil. Ofrece insignias ou logros que
contextualizan varias métricas de investigación. Nesta ligazón mostramos
un exemplo de visualización dun perfil de autor en Impactstory.
- PlumX: permite
categorizar, visualizar e analizar o impacto social e académico de
investigadores e institucións. Considérase unha das ferramentas que máis
métricas recolle, agrupándoas en 5 categorías: 1.Uso (clicks, descargas, visionados...); 2.Capturas (marcadores, exportacións...); 3.Mencións (comentarios, blogs...); 4.Redes sociais (likes, comentarios e outras interacións en redes
sociais); 5.Citas (citas recibidas na
literatura científica). Nesta imaxe
tedes un exemplo de visualización dun artigo con PlumX.
- PLoS Article Level Metrics:
servizo proporcionado pola Public Library of Science para os autores de
traballos publicados en revistas PLoS. Incorpora métricas sobre o uso e impacto
que teñen os seus artigos agrupándoas en 5 categorías: visitas, gardado,
discusión, recomendación e citas. Nesta ligazón
mostramos un exemplo de visualización dun artigo.
- Kudos: plataforma que ofrece servizos de
axuda aos investigadores para mellorar a súa visibilidade e permite realizar un
seguimento do impacto das súas publicacións. É importante sinalar que Kudos non
orixina ningunha das métricas, senón que os datos son proporcionados por
editores e proveedores de datos altmétricos como por exemplo Altmetric.com.
Son numerosas as bases de datos que
ademais das citas tradicionais, ofrecen información sobre estas métricas
alternativas. Por exemplo, nesta imaxe de Scopus podemos ver que inclúe na marxe dereita tanto o reconto de
citas clásico como o conxunto de altmétricas de PlumX. Se accedemos a PlumX
vemos nesta imaxe as 5 categorías citadas anteriormente con tódalas interacións
sociais.
Para finalizar, comentar que as
redes sociais académicas poden contribuír á explotación altmétrica. Por
exemplo, Academia.edu inclúe tanto
métricas a nivel de autor (seguidores, percentil de visitas…) como de documento
(vistas, lecturas, mencións…). Outro exemplo é ResearchGate, que inclúe tanto
indicadores bibliométricos tradicionais como o índice h ou citas ata métricas
de uso (Readers) ou de conectividade (Followers, Followings e RG Reach).
No hay comentarios:
Publicar un comentario