viernes, 3 de junio de 2022

A desigualdade de xénero na ciencia

A pesar do amplo desenvolvemento normativo en materia de igualdade na ciencia ou algunhas tendencias positivas en igualdade de xénero nos últimos anos, a situación das mulleres no ámbito da investigación aínda está lonxe de ser igualitaria e todavía persisten obstáculos e dificultades.

Así se reflicte en numerosos artigos ou estudos. Por exemplo, no artigo “Mulleres, ciencia e universidade: suspenso en igualdade?” escrito pola profesora da UDC Ana Jesús López Díaz, revélase a desigualdade de xénero no ámbito científico e académico a través de diferenzas notables na representación de mulleres e homes segundo a rama de coñecemento ou no progreso na carreira académica.

A mesma conclusión pode obterse do informe Científicas en cifras 2021, publicado polo Observatorio Mujeres, Ciencia e Innovación, que sinala como unha das fendas de xénero que aínda persiste a menor presenza de estudantes e investigadoras en áreas STEM (Ciencia, Tecnoloxía, Enxeñería e Matemáticas). Ademais, a fenda de xénero tamén se aprecia nas solicitudes de sexenios de investigación nestas áreas, nas que as mulleres presentan menos do 30% das solicitudes.

As iniciativas desenvolvidas desde numerosas institucións para desterrar estes estereotipos de xénero, fomentar as vocacións científicas entre as mozas ou facilitar referentes femininos son moi numerosas e diversas: Alianza STEAM, Mujeres con ciencia, ¿Por qué tan pocas?, Iniciativa 11 de febrero, Científicas e innovadoras, etc. No que respecta á UDC, lanzou a comezos deste ano UDCientíficas, un novo directorio de expertas da nosa universidade para visibilizar o traballo das investigadoras a través dun portal web que recolle o perfil das profesoras con datos do seu labor investigador e de contacto. Ademais, no II Plan de Igualdade da UDC hai un eixo dedicado a actividade investigadora no que figuran diversas medidas para traballar a prol da igualdade, entre elas: dar continuidade ao certame “Rosalind Franklin” sobre o papel das mulleres na ciencia e na tecnoloxía, crear materiais específicos dirixidos ao alumnado de secundaria que fomenten a presenza de mulleres/homes nas titulacións masculinizadas/feminizadas, potenciar o liderado feminino nos proxectos de investigación nos distintos ámbitos de coñecemento, etc.

Tamén queremos salientar o papel fundamental que xogan as asociacións de mulleres para promover a igualdade entre mulleres e homes no ámbito da ciencia. Pola súa importancia a nivel estatal destacamos a labor da Asociación de Mujeres Investigadoras e Tecnólogas (AMIT). Unha das campañas que lanzou foi #NoMoreMatildas, para denunciar as consecuencias do denominado Efecto Matilda (a discriminación e prexuízo que se produce en contra dos logros das mulleres científicas cuxas achegas adoitan atribuírse aos homes).

Para finalizar, recomendamos estes módulos de formación en liña en diferentes aspectos de igualdade de xénero en I+D+i publicados recentemente pola Agencia Estatal de Investigación e desenvoltos coa Unidad de Mujeres y Ciencia do Ministerio de Ciencia e Innovación.

No hay comentarios: